VTEM SlideshowVTEM SlideshowVTEM Slideshow

 

Ημερήσιο πρόγραμμα για μαθητές νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων Δημοτικού.
Oι έννοιες άνθρωπος, σπόρος, κατάλληλες συνθήκες βλάστησης, συγκομιδή, άλεση, υδροκίνηση, διατροφή, συνεργάζονται με τον καλύτερο τρόπο ώστε η εμπειρία των μικρών μαθητών να είναι χρήσιμη για την διατροφή τους και το περιβάλλον.

 

ΤΙΤΛΟΣ

«Με το σπόρο Σιταράκη στου μύλου το δρομάκι…»

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά Νηπιαγωγείου και των πρώτων τάξεων του Δημοτικού.

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ

Αρχαιολογικά ευρήματα μαρτυρούν ότι, από την παλαιολιθική εποχή ακόμα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν σπόρους δημητριακών για να τραφούν. Είδη δημητριακών, εργαλεία, μέθοδοι καλλιέργειας, άλευρα, ψωμιά, συνόδευαν την πορεία των ανθρώπων στη γη και την ιστορία, αποδεικνύοντας τη σημαντική θέση που κατέχουν στη διατροφική πυραμίδα. Από τους καβουρντισμένους σπόρους, τους αλεσμένους με χειρόμυλους  και το άνοστο ψωμί της προϊστορίας, οι περιπέτειες του άρτου ήταν πολλές μέχρι να πάρει τη σημερινή του μορφή.

Στη χώρα μας εκτός από βασικό είδος διατροφής, κατέχει ξεχωριστή θέση στη θρησκεία, στη λαογραφία και την παράδοσή μας.

Στα κριτήρια επιλογής θέματος μπορούμε να συνοψίσουμε και τα εξής:

  •                Διαμόρφωση διατροφικών συμπεριφορών. Αποβλέπουμε στη δημιουργία ενημερωμένων πολιτών με κοινωνικές και περιβαλλοντικές ευαισθησίες.
  •               Προβληματισμοί και γνώσεις των συνθηκών παραγωγής πρωτογενών αγαθών, μεταποίησης και κατανάλωσής τους.

Μέχρι και σήμερα δημητριακά και ψωμί αποτελούν σημαντικό κομμάτι της καθημερινής διατροφής των ανθρώπων προσφέροντάς τους βασικά θρεπτικά συστατικά.

ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

*σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου

  • Να ανακαλύψουν πως τα δημητριακά παράγουν σπόρους, πως οι σπόροι γίνονται φυτά και ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξη τους.
  • Να αντιληφθούν την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου (εποχικές δραστηριότητες των ανθρώπων και εξάρτησή τους από τον καιρό).
  • Να γνωρίσουν τα στάδια παραγωγής του ψωμιού και να μάθουν να τα ονομάζουν καθώς και διαφορετικά επαγγέλματα κατά τη διαδικασία παραγωγής προϊόντων.  
  • Να αναγνωρίσουν τη χρησιμότητα μηχανών στη ζωή μας, να πειραματιστούν και να συνειδητοποιήσουν τις αλλαγές στη χρήση εργαλείων στην παραγωγή των δημητριακών προϊόντων.
  • Να διαβάσουν απλά σύμβολα, σχεδιαγράμματα και χάρτες.
  • Να αντιληφθούν την κινητήρια δύναμη του νερού.
  • Να αντιληφθούν πως τα δημητριακά και το ψωμί  είναι απαραίτητα σε κάθε γεύμα   διασφαλίζοντάς μας δυνατό σώμα και πνεύμα.
 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ του Νηπιαγωγείου, η οργάνωση του προγράμματος και οι αντίστοιχες δραστηριότητες στηρίζονται στις αρχές της ενεργητικής, βιωματικής και συνεργατικής μάθησης. Οι δραστηριότητες, κυρίως ομαδικές, πραγματοποιούνται μέσα σε ένα κατάλληλα διαμορφωμένο  περιβάλλον, τόσο μέσα στους χώρους του ΚΠΕ, όσο και στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον με οργανωμένες μαθησιακά εξόδους.

       
  1η Φάση §   Υποδοχή των παιδιών στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και γνωριμία με την Παιδαγωγική Ομάδα.  
  §   Προσαρμογή στο χώρο με παιχνίδι και μουσική, χωρισμός των παιδιών σε ομάδες.  
  §   Εισαγωγή των μικρών μαθητών στο θεωρητικό μέρος του προγράμματος.  
  §   Ολιγόλεπτη προβολή: Γνωριμία με τα δημητριακά.  
  §   Ο μύθος της Περσεφόνης.  
  Παιχνίδι ανατροφοδότησης Puzzle με αγγείο- Ο μύθος του Τριπτόλεμου.  
  2η Φάση Ο ΣΠΟΡΑΚΗΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΦΥΤΟ  
     
  §   Πίνακας με τα στάδια ανάπτυξης του φυτού  
  §   Διάφορα είδη σπόρων-Ανατομία σπόρου σιταριού  
     
  ΑΠΟ ΤΟ ΣΙΤΑΡΙ ΣΤΟ ΨΩΜΙ  
     
  §   Πίνακας με εργασίες και στάδια παραγωγής ψωμιού- περιγραφή, σύγκριση φωτογραφιών, σχολιασμός και ανάπτυξη ανάλογου λεξιλογίου.  
  §   Ανεμόμυλοι και Νερόμυλοι: περιγραφή- σύγκριση, κινητήρια δύναμη αέρα και νερού, εντοπισμός τους στο χάρτη της Ελλάδας.  
  Παιχνίδι ανατροφοδότησης  Παιχνίδι με εικόνες και σύνθετες λέξεις  
    ΤΟ ΨΩΜΙ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ  
  Εντοπισμός των δημητριακών στην πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής, παράγωγα δημητριακών, προβληματισμός για τη διατροφική τους αξία και την ανάγκη υιοθέτησης υγιεινής διατροφής.  
     
  Παιχνίδι ανατροφοδότησης Παιχνίδι με την πυραμίδα μεσογειακής διατροφής- ομαδοποίηση τροφών.  
  3η Φάση Η περιπέτεια του Σπόρου Σιταράκη- Διαδρομή από το Κέντρο ως το Νερόμυλο. Παρέα με το Σιταράκη τα παιδιά ζουν τις περιπέτειές του από το Σταροχώραφο, το μονοπάτι του δάσους, το επικίνδυνο ταξίδι στο στόμα του κόρακα μέχρι τη μυλόπετρα του Νερόμυλου και το μοσχομυριστό ψωμί.  
     
  §   Ακολουθώντας τις πινακίδες που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία του δρόμου κατευθυνόμαστε στο εκκλησάκι του Αγ. Αντωνίου.  
  §   Κατά τη διάρκεια της πεζοπορίας θαυμάζουμε τις ομορφιές της φύσης, ανακαλύπτουμε τη χλωρίδα και την πανίδα, διακρίνουμε διάφορους ήχους και αναπνέουμε τον καθαρό αέρα.  
  §   Κάνουμε στάση στο γεφύρι του Ξερόλακα και μαθαίνουμε τι είναι το γεφύρι και ποια η χρησιμότητά του. Μαθαίνουμε επίσης και για τη δημιουργία του χειμάρρου από τη διάβρωση του νερού.  
  4η Φάση                 Επίσκεψη των παιδιών στον παλιό Νερόμυλο όπου τα παιδιά παρακολουθούν και συμμετέχουν σε όλη τη διαδικασία παραγωγής του ψωμιού.  
     
  §   Μαθαίνουν ταυτόχρονα βασικά στοιχεία για την ιστορία της υδροκίνησης, γνωρίζουν τα μέρη του νερόμυλου και το ρόλο τους, μυλαύλακας, καρούτα, φτερωτή, ζουργιό, μυλόπετρες, κοφίνι κα.  
  §   Εξετάζουν τα φυσιογνωστικά χαρακτηριστικά του νερού με τις αισθήσεις.  
  §   Μαθαίνουν όλη τη διαδικασία της άλεσης των δημητριακών από την προϊστορία μέχρι τον ηλεκτρόμυλο και συγκρίνουν τους τρόπους άλεσης.  
  §   Πειραματίζονται με τα υλικά που χρειάζονται για την παρασκευή ψωμιού ολικής άλεσης και μετρούν τις σωστές ποσότητες των υλικών.  
  §   Μαθαίνουν τα σκεύη που χρησιμοποιούνται για το ψήσιμο του ψωμιού και ζυμώνουν μόνα τους.  
  §   Ώρα για φαγητό. Τα παιδιά απολαμβάνουν το ψωμί που παρασκεύασαν μόνα τους.      
     
  Αξιολόγηση του προγράμματος με βιωματικές δραστηριότητες Τα παιδιά σπέρνουν σποράκια σε γλαστράκια, τα οποία παίρνουν μαζί τους στο τέλος του προγράμματος.