Οι δραστηριότητες οργανώνονται σύμφωνα με τα στάδια οργάνωσης της μελέτης πεδίου, η οποία μεταξύ άλλων προτείνεται ως μεθοδολογική προσέγγιση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης,
Με κατάλληλα διαμορφωμένες προβολές και παιχνίδια προετοιμάζονται οι μαθητές για τις δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν και τους δίνονται οι απαραίτητες πληροφορίες και γνώσεις. Εκτελούν πειράματα, κάνουν υποθέσεις, ανταλλάσσουν απόψεις. Στο πεδίο, χωρισμένοι σε ομάδες παρατηρούν, καταγράφουν και προχωρούν σε δειγματοληψίες.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: | "ΤΡΕΧΕΙ, ΤΡΕΧΕΙ, ΤΡΕΧΕΙ ΤΟ ΝΕΡΟ" |
1η Φάση: ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ | Υποδοχή των παιδιών στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και γνωριμία με την Παιδαγωγική Ομάδα. Προσαρμογή στο χώρο με παιχνίδι και μουσική, χωρισμός των παιδιών σε ομάδες. Εισαγωγή των μικρών μαθητών στο θεωρητικό μέρος του προγράμματος. ? Ολιγόλεπτη προβολή: Γνωριμία με το νερό. ? Παραμύθι για τον κύκλο του νερού: «Η Νόνα η Σταγόνα» ? Το άρρωστο νερό. ? Διαδραστικά παιχνίδια. |
Παιχνίδι ανατροφοδότησης | Διαδραστικό παιχνίδι: Ο κύκλος του νερού. |
2η Φάση:ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΕΡΟΣ | Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ? Μακέτα αναπαράστασης του κύκλου του νερού. Έννοιες: εξάτμιση- συμπύκνωση. ? Ταμπλό- παιχνίδι: «Οι σταγονίτσες» ? Ταμπλό για την προσέγγιση του λιμναίου οικοσυστήματος. |
Μαθητές Νηπιαγωγείου - Α' τάξης Δημοτικού | ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΝΕΡΟ ? Ξύλο βροχής - Μουσικό όργανο Ινδιάνων, αναπαράγει τον ήχο της βροχής. ? Νεροσφυρίχτρες- λαλίτσες, μιμούνται το κελάηδημα των πουλιών. ? Ήχος βροχής με παλαμάκια, ξύλινα όργανα. ? Μουσικά ποτήρια- Υδρομελωδίες. ? Αναγνώριση ήχων νερού. |
Β' & Γ' Δημοτικού | ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ ΜΕ ΝΕΡΟ ? Φυσικό φιλτράρισμα- Το χώμα φυσικό φίλτρο του νερού. ? Σύννεφα σε βάζο- Συνάντηση μιας μάζας υγρού αέρα και ενός ψυχρού ρεύματος. Έννοιες: εξάτμιση- συμπύκνωση. ? Φτιάνουμε διαλύματα- Προβληματισμός για τις πηγές ρύπανσης του νερού και τις επιπτώσεις στον άνθρωπο και στα διάφορα οικοσυστήματα. ? Παγόβουνα- Φαινόμενο του θερμοκηπίου και λιώσιμο των πάγων της γης. |
3η Φάση: ΜΕΛΕΤΗ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ | Ανακάλυψη του χώρου κυρίως με την αφύπνιση των αισθήσεων. -Παιχνίδια προσοχής και αναγνώρισης της χλωρίδας και της πανίδας ? Η στάση έκπληξη ? Παιχνίδι με δέντρα και αριθμούς, συλλογή φλοιών. ? Σχολιασμός του τοπίου ? Ο κόσμος ανάποδα ? Τυφλόμυγα- κυνήγησε του ήχους του νερού. -Δραστηριότητες που αφορούν το νερό ? Ποιοτικά χαρακτηριστικά νερού με τις ισθήσεις. Το πιάνουν με τα χέρια τους, το μυρίζουν, πώς είναι: θολό ή διαυγές. Συλλέγουν νερό σε δοκιμαστικούς σωλήνες. ? Επαλήθευση με τη βοήθεια της χημείας ερμόμετρα, πεχάμετρα, μετρητές σκληρότητας νερού, και συμπλήρωση πινάκων. ? Επαλήθευση με τη βοήθεια της βιολογίας Η πανίδα του βένθους. Παρατήρηση υδρόβιας εντομοπανίδας, δίπτερα, τριχόπτερα. Από τη σύσταση της πανίδας διαπιστώνουμε την ποιότητα του υδροβιότοπου και την καταλληλότητα των υδάτων. |
4η Φάση: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ |
Ομαδικό παιχνίδι- Ο ιστός της ζωής Συνειδητοποίηση των πολύπλοκων σχέσεων του οικοσυστήματος. |
ΛΗΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ | Διανομή στους μαθητές φυλλαδίου με οδηγίες- συμβουλές για ορθολογική χρήση του νερού. |
Ημερήσιο πρόγραμμα για μαθητές Νηπιαγωγείου και πρώτων τάξεων Δημοτικού. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργήθηκε με βασικό στόχο να γνωρίσουν οι μικροί μαθητές την αξία του νερού για τη φύση, τον άνθρωπο και γενικότερα για τη ζωή.
- Το νερό έχει μεγάλη αξία για τη ζωή στη γη. Εκτός από το ότι είναι συνδεδεμένο, από τα προϊστορικά χρόνια, με την ανθρώπινη παρουσία και την εξέλιξη του πολιτισμού αποτελεί πηγή ζωής για τα φυτά και τα ζώα.
- Το θέμα είναι στα άμεσα ενδιαφέροντα και των εκπαιδευτικών. Στην αρχαία ελληνική μυθολογία και στην παράδοσή μας κατέχει σημαντικό ρόλο. Στη χριστιανική θρησκεία, στο μυστήριο της βάφτισης, το νερό συμβολίζει τον εξαγνισμό.
- Οι άνθρωποι χρησιμοποιούμε το νερό για να πίνουμε, για να πλενόμαστε, να ποτίζουμε τα χωράφια και για να λειτουργούν τα εργοστάσια. Οι ανάγκες για γλυκό νερό μεγαλώνουν συνεχώς. Το γλυκό νερό όμως που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 3%. Αν από αυτό το ποσοστό αφαιρέσουμε το νερό των πάγων γίνεται ξεκάθαρο ότι χρησιμοποιούμε μόνο το νερό των ποταμών, των λιμνών και τα υπόγεια αποθέματα.
- Ο κύκλος του νερού, αυτό το διαρκές ταξίδι του ανάμεσα στη γη και τον ουρανό, εξασφαλίζει στα ζωντανά πλάσματα αυτό το ζωτικής σημασίας αγαθό.
- Το νερό είναι πηγή ενέργειας και οι άνθρωποι προσπάθησαν από παλιά να εκμεταλλευτούν αυτήν την δύναμή του με διάφορους τρόπους και μηχανήματα (κατασκευή φραγμάτων, φτερωτές, νερόμυλοι, νεροτριβές, υδροηλεκτρική ενέργεια).
- Το νερό είναι συνδεδεμένο με τα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη και κινδυνεύει καθώς τα αποθέματά του συνεχώς λιγοστεύουν εξαιτίας της ρύπανσης, της μόλυνσης ή της λειψυδρίας.
- Αν γνωρίσουμε τα αίτια του προβλήματος ή τις κυριότερες πηγές ρύπανσης θα καταλάβουμε την αναγκαιότητα της προστασίας αυτού του θησαυρού- ανακύκλωση, βιολογικός καθαρισμός, ορθολογική χρήση, μείωση της σπατάλης, χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
- Για τον τόπο μας το νερό είναι συνδεδεμένο με τη φύση, την οικονομία και την παράδοσή μας. Σε πολύ κοντινή απόσταση βρίσκονται: η τεχνητή λίμνη του Πολυφύτου και ο εξαιρετικής σημασίας υδροβιότοπος, το φαράγγι της Λάφιστας, το Υδροηλεκτρικό Εργοστάσιο Πολυφύτου.
ΣΤΟΧΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
*Σύμφωνα με τους στόχους και τις θεματικές ενότητες της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (http://www.pi-schools.gr/perivalontiki/).
- Να γνωρίσουν τις ποικίλες χρήσεις του νερού και να
συνειδητοποιήσουν τη σπουδαιότητά του.
- Να κατανοήσουν τη σπουδαιότητα του νερού για την ανθρώπινη
ζωή και να ευαισθητοποιηθούν για την προστασία των αποθεμάτων νερού και του περιβάλλοντος.
- Να κατανοήσουν τον κύκλο του νερού και την αλληλεπίδραση
των στοιχείων της φύσης.
- Να γνωρίσουν τις χημικές ιδιότητες του νερού, κυρίως τις
διαλυτικές και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του με τις αισθήσεις και τη ρήση βιοδεικτών (εντομοπανίδα ).
- Να αναγνωρίσουν τη χλωρίδα και την πανίδα του προς μελέτη πεδίου.